foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

HA3HZ amateur radio

Around the world with amateur radio

Solar Terrestrial data


Created by PA4RM

A 2011 őszén 5 sávosra átalakított Quad antennámat 2015 nyarán felújítottam.

A felújítást a vezetékek szakadása tette szükségessé , melyet 1982 óta az időjárás megviselt.

Teljeskörű felújítást végeztem, ami a régi keretek lebontását, a sarok rögzítések módosulását és cseréjét, a betáplálási ponton antenna kapcsoló beépítését végeztem el. Számtalan egyéb módosítást az elérhető alkatrészek és anyagok változása miatt tettem.

Az antenna teleszkópos árbócon lett telepítve, így a munkákat földközelben tudom végezni.:-)

Az antenna kb. 7 méter magasságig engedhető le, ezután mint a gémes kút a teleszkópos tagokat el tudom forgatni addig, amíg a Quad elemek sarokpontjai engedik.  

Ezek után a vízszintes tartó rögzítését egy nagyobb átmérőjű bilinccsel fogom közre, hogy az elforgatható legyen a tengelye körül. Ehhez a rögzítést eltávolítom és már a földről tudok a vezetékek sarokpontjaihoz férni, ami a bontáshoz és az újra építéshez szükséges.

A keretek mechanikai mérete a KC6T által a QST-ben közreadott cikke alapján készült.

A sávonkénti reflektor és sugárzó keretek felszerelése után a keretek frekvenciára hangolása MAX6 analyzerrel történt majd a betáplálási pontok kapcsolása okozott gondot, melyet csak a harmadik változat után tartottam elfogadhatónak.

 

A sávonkénti kereteket a 10M - 12M - 15M sávokban 3 db Gamma Match illesztéssel koaxkábellel , míg a 17M és a 20M sávoknál 2 db 1:1 légmagos balun a szimmetrikus – asszimmetrikus átmenetet hivatott kezelni és 50 Ohmos tetszőleges hosszal megy az antenna kapcsolóhoz.

Az antenna kapcsoló a koax mindkét erét kapcsolja és az kerül levezetésre, ahol a jelfogó behúzva van. A jelfogók a vertikális antennánál is bevált 40A érintkezővel ellátottak.

A sarok pontok mechanikai felerősítése az átmérő 12mm üvegszálas rúdra awab-bilincs és cső darabba húzott szilikon cső amiben a vezetőszál rögzitésre került. A vezetéket megjelöltem a sarok pontoknál így a négyzet forma a rúdon a vízszintes tartótól való távolság jelölése után könnyen beállítható lett.

A Gamma Match-ok behangolása koaxból készült kapacitással és a kereten eltolható L taggal történt, ez időigényes volt, mert túl sok elhangoló tárgy van a szerelési magasságban, mindig emelni kellett az antennát.

A légmagos balunból több készült és az analyzerrel történt mérés után választottam ki a megfelelő frekvencia átvitelű darabot, még szemmel láthatóan egyező formánál is más volt az átvitel.

Az antennát forgató tengelyre  kardán tengelyt építettem be, emiatt a forgató mechanika (a ZIL fék állító és Zsiguli ablaktörlő motor) lejjebb került rögzítésre.

Az antennák sávváltásához tervezem egy antenna kapcsoló vezérlő egység megépítését.

Az építésről ITT látható további fénykép.

Felhasznált irodalom:

A Five-Band Two-Element Quad

The Quad Antenna Revisited

RF Transformer Design