foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

HA3HZ amateur radio

Around the world with amateur radio



Rádiókészülék

Rádió készülékek és az amatőr sarok

olvass tovább

DX hírek

DX hírek, forgalmazás, expedició

olvass tovább

Történetek

A rádiózással kapcsolatos legutóbbi élményeim

olvass tovább

Segéd berendezés

Rádió forgalmazáshoz szükséges eszközök

olvass tovább

Solar Terrestrial data


Az antenna építésének ötletét a kényszer adta, mert nincs lehetőségem egy dipól vagy vízszintes huzal antenna elhelyezésére - ezért választottam ezt.

A legfontosabb, hogy sikerült vásárolnom egy teleszkópot, melynek a tartószerkezetét kellett kitalálni és hogy az amatőr frekvenciákra le tudjam hangolni a mechanikai méretét növelni.

A teleszkóp legfelső tagjának átmérője 30 mm. Ez az átmérő 6000 mm hossznál statikai gondokat okoz, ezért belső drótköteles megerősítésre gondoltam, mint az építészetben az előfeszített gerenda: én is előfeszítettem egy kötelet. Ez az elgondolásom az első komolyabb viharig állt is, az antenna meg dőlt. :-(

Akkor a töréspont megerősítésében kezdtem el gondolkodni.  A Quad antennám már 1982 óta fenn van. Ez tömör üvegszál erősítésű rúdanyag, melyet HA5DW Lajos hozott, a felületét csónak lakkal védem. Ilyen rúdanyagot toltam bele a csőbe vagy inkább a csövet húztam rá -  több vihart már kibírt... ezért bízom benne.

A vertikál  20,8 méter magas, ott van a tetőkapacitás. Tetőkapacitás azért kell, mert nélküle csak nagyon keskeny tartományban tudnám használni az antennát nyereségesen. Egy antennát lehet más frekvencián is használni, mint amire azt a mechanikai hosszával méretezték. Ehhez ún. illesztődobozt készítettem, melynek az a feladata, hogy rádiófrekvenciásan illessze az antennát a rádiókészülékhez.

A behangoláshoz nagy segítség volt egy ún. antenna analizátor, melyet lengyel rádióamatőrök készítettek és MAX6 névre hallgat. Egyszerűbb eszközzel is megvalósítható a hangolás, csak sokkal tovább tartott volna.

Az alábbiakban bemutatom néhány képen keresztül, mire jutottam.

Az alapoknál kezdődik minden. Függőleges antenna a szigetelő tartó szerkezeten.

Az illesztő elemek doboza, jelfogók a távvezérlő kapcsoláshoz.

A végeredmény látképe

160M-en történt a dolog, a WSJT-X nem kezeli az OmniRig jeleit. Válasz nem volt, csak megfigyelés történt. Azóta ZS6WAB 3.576-on válaszolt JT65 módban sikeres volt a kapcsolat.

 

Az antenna villámvédelme 3m hosszú 2" rúdföldelőre van bízva, a kapcsolódás 120A relé érintkezőkön keresztül használaton kívüli állapotban állandóan - míg az antenna használatakor a sztatikus feltöltődés kisütésére 3M Ohm ellenállásokon keresztül földelésen van. A villámvédelemhez tartozik még a függőleges elem földközeli pontja és a rúdföldelő közötti szikraköz, amely két 50mm-es vasgömb. Az antenna radiáljai a rúdföldelőtől szigetelve vannak! Az antenna radiáljai és a sávonkénti illesztés melegpontja sávváltó reléken keresztül megy a bevezető koaxra. Így az antenna használaton kívül elektromosan le van választva.

 Az antenna készítés részleteiről ITT láthatsz további képeket.

Felhasznált irodalom:

Vertical Antennas

45' vertical

9 band vertical

Low-bands verticals

MAX6 analyzer